Hopp til innhold

Hva gjør jeg med strømavtalen min når jeg skal flytte?

Mange lurer på hva som skjer med strømavtalen når de flytter inn eller ut av en bolig. Med nye regler for bestilling og oppsigelse av strøm og nettleie er det nå slik at det er strømleverandøren som skal ha melding om flytting.

Rent praktisk fungerer det slik:

Når du skal flytte ut av boligen din:

Kontakt strømleverandøren din senest 3 virkedager før du skal flytte ut. Det er uansett lurt å melde fra om flytting i god tid, så unngår du å betale strøm for en bolig du har flyttet fra.

Dersom du selger en bolig er gjerne dette en del av overtakelsesprosessen. Vi anbefaler likevel at du også selv følger opp for å sikre at du ikke blir belastet for strømutgifter etter at du har flyttet ut.

Leier du en bolig kan det være at avtalen skal føres tilbake til eier eller over på ny leietaker.
Det er likevel viktig at du selv sørger for å si opp avtalen i ditt navn før du flytter ut.

Når du flytter inn i ny bolig:

Kontakt strømleverandøren når du har flyttet inn og/eller har informasjon om måleren i din nye bolig. I tillegg til din kontaktinformasjon trenger du leveringsadresse, målernummer/målepunktID, og dato for overtakelse. Du kan flytte med deg eksisterende strømavtale til ny bolig.

Dersom du kjøper en bolig er gjerne dette med strømavtale en del av overtakelsesprosessen. Husk at du uansett står fritt til å selv velge hvilken strømleverandør du ønsker avtale med.

Leier du en bolig har gjerne strømavtalen vært registrert på eier, eller tidligere leietaker. Disse har informasjon du trenger for å bestille strømavtale, eller så finner du også målernummeret på måleren i sikringsskapet slik at strømleverandøren kan hjelpe deg videre.

Vi anbefaler deg å bestille en strømavtale ved innflytting i ny bolig. Du vil ha strøm i boligen, men da med såkalt leveringsplikt fra nettselskapet og det vil være dyrere enn en ordinær strømavtale.

Det er kun unntaksvis at strømmen i en bolig stenges ved flytting, altså at det ikke er strøm der du flytter inn. I så fall må du kontakte det lokale nettselskapet for hjelp.

– Husk at du alltid kan kontakte strømleverandøren din for råd og hjelp til det praktiske med flytting av strømavtale!

 

Tekst og foto: Ustekveikja Energi

Ustekveikja Energi tilbyr SpotOn BORI til BORIs medlemmer.

Bestill SpotOn BORI

 

Fabeltunet kommer snart på forkjøpsrett – følg med!

Nytt spennende boligprosjekt på Frogner i Sørum hv…

Dobbel bonus hos Dekk1 17. – 19. oktober

Nå er det tid for å bytte/skifte til gode vinterde…

10 enkle forberedelser til høsten og vinteren

Det er flere ting du kan gjøre for å være bedre fo…

Vi spanderer årskontingenten

Fra og med oktober spanderer vi årskontingenten fo…

Nyhetsarkiv