Flere heisalarmer vil slutte å fungere i 2025
2G-nettet skrus av i 2025. Da må ny løsning for heisalarm være på plass slik at Heiskontrollen ikke stenger av heisen i ditt borettslag eller sameie.
-
Styret har ansvar for heisen
I borettslag og sameier er det styret som er ansvarlig for at heisen og heisalarmen fungerer. Mange heisalarmer er avhengig av 2G-nett, derfor bør styret ta grep for å se om deres heiser berøres av nedstengningen i 2025.
– Mange heisalarmer går på 2G-nettet, og siden det skal skrus av må du sjekke med leverandøren din hva slags heisalarm borettslaget eller sameiet har. Er dere heldige benytter alarmen allerede 4G-nettet, men flertallet må belage seg på å bytte eller oppgradere alarmen, sier Sigrun Hansen.
Hun jobber på teknisk avdeling i KONE der hun programmerer heisalarmer og sørger for at de virker. KONE er verdensledende innen blant annet heis, automatiske dører og porter. Nå står utfasingen av 2G-nettet høyt på agendaen.
Telia og Telenor har informert om at 2G-nettet vil bli faset ut i løpet av 2025. Den avgjørelsen er det nettverksleverandørene som har tatt basert på faglige og forretningsmessige vurderinger. Utfasingen vil få store konsekvenser fordi det er mye teknologi som benytter 2G-nettet.
– Vi anbefaler å begynne prosessen nå
Bytte eller oppgradering av heisalarmen krever litt jobb, men er helt nødvending for en velfungerende heis. Det er heiseierens ansvar å ha en fungerende heisalarm, men som kunde av KONE får du god veiledning i prosessen.
– Vi har begynt å sende ut tilbud på bytte av heisalarm til alle kundene vi har som trenger dette. Som leverandør har vi god oversikt over systemene kundene våre benytter, men det er viktig at alle som har heis også tar ansvar selv, sier Hansen.
Montering av ny heisalarm krever bytte eller oppgradering av utstyr og noe programmering. Hansen estimerer at jobben tar fire til fem timer, og understreker at det er viktig at det settes av penger i budsjettet til jobben.
– Det er lett å skyve kostnadene foran seg, men en stengt heis kan ha stor innvirkning på hverdagen til folk. Det kan bety at de som er dårlige til beins eller som har med seg barnevogn ikke kommer seg ut.
– Etterspørsel på utstyr og montering av heisalarmer kommer til å være stor, vi ser allerede at det øker. Derfor er det viktig med planlegging så en rekker å ha alt klart innen utgangen av 2024.
En heis som ikke fungerer kan ha stor innvirkning på folk sin hverdag
Fordeler med BORI som forretningsfører
Alle boligselskap som forvaltes av BORI har tilgang på rabatter på alt fra service til timesatser og deler fra KONE.
Det kan gi store utslag på sluttsummen ifølge Morten Zetterstrøm, Digital Solution Manager i KONE. Han har utarbeidet avtalen de har med BORI og er godt kjent med hvilke tjenester borettslag og sameier trenger når gjelder heis-, port- og dør-tjenester.
– Vi har bred kunnskap og kan rykke ut på kort varsel dersom heisen skulle stoppe, sier Zetterstrøm.
KONE har eksistert siden 1910, og er opptatt av å være en langsiktig og god partner for sine kunder. I Norge har de hovedlager i Oslo, men også flere mindre lager spredt rundt om i landet. I tillegg har de et stort sentrallager i Tyskland, noe som sørger for leveringstid på kun 24 til 48 timer på lagerførte deler. Det er vesentlig når for eksempel heiser stopper.
På tross av at KONE har mulighet for å rykke ut dersom det skjer noe akutt, er også Zetterstrøm opptatt av at utfasing av 2G-nettet er viktig å tenke på allerede nå.
– Sist det var utfasing av nettverk lukket mange øynene litt for lenge. Gjør du det, kan det i verste fall ende opp med en stengt heis, og det er svært upraktisk. Vi vet at 2G-nettet blir borte, så det beste er å sjekke om du er berørt allerede nå, oppfordrer han.