Ustekveikja Energi svarer på ofte stilte spørsmål
Strøm og strømpriser er ikke alltid like lett å forstå og det kan være vanskelig å holde tunga rett i munnen. I denne artikkelen har vår samarbeidspartner Ustekveikja Energi tatt for seg de mest stilte spørsmålene de får.
Strømpriser er et komplisert produkt og kommer i forskjellige varianter, så det er viktig at du sammenligner samme type strømavtaler. Det finnes spotpriser, variable priser og fastpriser.
Tekst og bilde: Ustekveikja Energi
Spotpris følger Nordpool sine priser til enhver tid, fra time til time. Med dagens «smarte målere» AMS, så betaler du prisen for den gitte timen og hva spotprisen faktisk er den timen.
Alle kraftleverandører kjøper strømmen fra et og samme sted som er kraftbørsen Nordpool. Prisen på børsen blir bestemt ut ifra tilgang og forespørsel. Som kunde blir du fakturert en gjennomsnittlig spotpris etter endt måned. Leverandør har ikke den endelige spotprisen for måneden er ferdig. Det som skiller kraftleverandørene fra hverandre, er påslag og fastbeløp.
For å kunne regne ut hva strømmen koster, så er det et ganske enkelt regnestykke bare du vet hvordan du gjør det:
- Forbruk (enten per måned eller årsforbruk) eks 15 000 kWh/år
- Spotpris fra Nordpool (prisen er gitt øre/kWh) eks 65 øre/kWh
- Påslag 4,25 øre/kWh
- Fastbeløp 39,- per måned (for å gjøre om dette til øre så tar man måneds beløpet ganger 12: 39X12=468,- delt på årsforbruket: 468/15000=0,0312X100=3,12 øre/kWh)
Når du har tallene du trenger, beregner du strømmen for et år slik:
15000 kWh x (spotpris+påslag+fastbeløp) 0,7237 øre = 10 856,- /år
Nettleien kommer i tillegg med egne betingelser, men blir regnet ut på samme måte da forbruket er det samme.
Hva er elsertifikat?
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar energi. Det er myndighetsbestemt og som alle strømleverandører er pålagt å legge til i strømprisen.
Må jeg som kunde betale for elsertifikatet eller kan jeg fjerne det?
Ja, som kunde må du betale for elsertifikat og kan ikke tas vekk fra strømregningen.
Hva er fastpris? Hva er variabel pris? Hva er spotpris?
De mest vanlige strømavtalene i markedet er enten fastpris, variabel pris eller spotpris. Under her kan du kort lese om de ulike avtaletypene.
- Fastpris betyr at du betaler en avtalt og fast pris pr/kWh. En fastpris gir deg full forutsigbarhet, og du vet alltid hva strømprisen din er for den perioden du har bundet deg til. Med en fastpris så binder man seg opp for den tiden man har valgt; 1, 2 eller 3 år er det vanligste fastpris periodene. Det du skal tenke på ved en fastpris er faktisk det at du binder seg til en pris, dersom du ønsker å bytte avtale i denne perioden må du regne med at det blir et bruddgebyr for gjenværende tid på fastprisen.
- Variabel pris følger prisen markedsprisen frem i tid, og gir litt mer forutsigbarhet enn en ren spotprisavtale. Det er pliktig til å varsle om prisendringer 14 dager før den trer i kraft.
- Spotpris følger prisen på NordPool i ditt prisområde. Norge er delt inn i 5 prisområder, prisene for hvert område kan variere ut fra tilbud og etterspørsel innenfor det enkelte område. Når din strømpris beregnes, vil den ta utgangspunkt i ditt forbruk pr time x pris pr time, pluss et avtalt påslag pr kWh og fastbeløp.
Hva er påslag?
Påslag er det som strømleverandørene legger i tillegg på spotprisen, kan gjerne kalle det margin til strømleverandøren. Noen har også et fastbeløp i tillegg til påslag eller bruker kun et fastbeløp.
Hvilken strømavtale er best?
Er litt som smak og behag, og hvilken forutsetting man ønsker. Historisk sett så har det vist seg at man kommer best ut med en ren spotpris avtale. Men det er også den mest uforutsigbare av dem alle da det plutselig kan skje endringer både på opp- og nedsiden, som får innvirkning på den totale gjennomsnittsprisen. De fleste per dags dato velger denne typen avtaleform.
Noen trives bedre med å ha variabel pris, kanskje ikke den rimeligste til enhver tid, men den kan være tryggere enn en spotpris da den ikke svinger like mye. Denne avtalen får man også med 14 dagers varsel, så dersom det skjer en eventuell prisendring så har man mulighet til å bytte avtale dersom det skulle vare ønskelig.
Også har vi fastpris avtale der man binder seg til en gitt pris i xx antall år. Hvorfor vil man ha en fastpris når så mye kan skje på disse årene? Godt spørsmål, og det er vel ikke riktig noe fasit på det heller. Noen liker å ha den tryggheten å vite hva det kommer til å koste. Enklere å styre forbruket ditt når du vet hvilken pris du skal kalkulere med. Kommer man bedre ut med en fastpris? Igjen vanskelig å svar på da man ikke vet hva fremtiden vil gi oss for priser. Men fastprisene styres av spotprisen, så når spotten er lav er det gunstige fastpriser og når spotten er høy ja da er det kanskje ikke den beste tiden for å tegne en fastpris avtale.
Hvorfor må jeg betale nettleie?
Nettselskapet er de som frakter strømmen til huset ditt gjennom kabler i nettområdet. Det kan være forskjellige priser i de ulike nettområdene grunnet hvor mange som bor i akkurat det område, om det er mye ulent terreng etc. Nettselskapene i de store byene har som regel rimeligere priser enn de som bor i mer ulent terreng med mindre innbyggere.
Kan jeg velge nettselskap?
Man kan dessverre ikke velge nettselskap da de har monopol på sitt område.
Hva er gjennomfakturering?
Tidligere fikk strømkunder to fakturaer, en for strømforbruket fra strømleverandøren og en for nettleie fra det lokale nettselskapet. Myndighetene har bestemt at kunder over hele landet skal kunne få strøm og nettleie samlet på én faktura fra strømleverandøren. Som kunde vil du da få en bedre oversikt over totale strømutgifter med alt på en faktura. Men når det er sagt, så er det ikke alle strømleverandører som tilbyr gjennomfakturering med nettselskapene. Enklest er å spørre sin strømleverandør om de tilbyr gjennomfakturering.
Det vil fremkomme tydelig på din faktura hva som er strømforbruk og hva som er nettleie. Har du begge deler på din faktura fra oss har du såkalt «gjennomfakturering».
Hva er forskjellen på eFaktura, AvtaleGiro, e-postfaktura og Giro?
eFaktura – bestilles i nettbanken din. Fakturaen sendes da til nettbanken din, og det opprettes automatisk et betalingsoppdrag i nettbanken basert på fakturaen. Fakturaen må godkjennes av deg før betalingen utføres. eFaktura er både miljøvennlig og gebyrfritt.
AvtaleGiro – bestilles i nettbanken din. Her legges fakturaen automatisk som et betalingsoppdrag i nettbanken din. I motsetning til eFaktura vil det trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Du vil fortsatt motta fakturabilaget pr. post, så lenge du ikke har avtalegiro i kombinasjon med eFaktura eller har bestilt e-postfaktura fra oss.
E-postfaktura – dette er en tilleggstjeneste vi tilbyr. I stedet for å sende fakturabilaget til deg pr. brev, sender vi deg fakturaen på e-post. E-postfaktura er både miljøvennlig og gebyrfritt.
Giro – har du giro som betalingsmåte mottar du faktura i posten. Denne har et gebyr på papirfaktura på 60,-
Flere artikler
BoligBanken får grønt lys
Den nye BoligBanken ASA med hovedkontor i Lillestrøm har fått endelig godkjenning av Finanstilsynet til å starte opp bankvirksomheten. Banken spesialiserer seg på lån og innskudd for borettslag o...
Nye regler for bolighandel fra nyttår
Stortinget har vedtatt endringer i avhendingslova som blant annet fastsetter en egenandel for mangler på NOK 10.000 som kjøper må selv dekke. Er denne statiske grensen hensiktsmessig, gitt kostnads...
Medlemsdager hos Dekk1
23. - 25. september er det medlemsdager hos Dekk1! Du som er medlem i BORI får dobbel bonus, 10 %, på alt du handler. I tillegg er det prisbonanza på vinter-hjulpakker! 10 % bonus gjelder på ...
Salgsstart av rekkehusene på Fabeltunet, Frogner – bruk forkjøpsretten din!
Nå starter snart salget av de første rekkehusene på Fabeltunet og du som er medlem av BORI har nå mulighet til å kjøpe et flott rekkehus før ordinær salgsstart. Første salgstrinn b...