– At dører og porter åpner og lukker seg, betyr ikke at de er trygge å bruke
Det er ikke en selvfølge at dører og porter fungerer som de skal, men visste du at en årlig service kan spare borettslag og sameier for alvorlige ulykker og dyre reparasjoner?
Det er bygningseier, og derfor som regel styret i borettslaget eller sameiet, som har ansvar for sikkerheten i porter og dører.
Det er også bygningseier som blir stilt ansvarlig hvis en automatisk port eller dør forårsaker personskade. Derfor er det viktig å gjøre bruken av porter og dører trygg for alle, inkludert barn og personer med nedsatt funksjonsevne.
Den beste forsikringen
Det skal ikke mer enn en ødelagt mekanisme til før noen skader seg alvorlig i en dør eller port som tilhører borettslaget eller sameiet. Målet er selvfølgelig at det aldri skjer, men når ulykken oppstår, er det godt å vite at dere har gjort det dere kan.
Den beste måten å forsikre seg om det, er ved å inngå en årlig service- og vedlikeholdsavtale.
– Ulykker skjer sjeldnere når borettslaget eller sameiet forebygger og oppdager alvorlige feil og mangler tidlig. En årlig service sikrer at mindre feil avdekkes og repareres før de fører til funksjonsfeil, nedetid eller slitasje som fører til kostnader på sikt, sier Lars Norhamo, prosjektleder i KONE.
Norhamo minner om at en service- og vedlikeholdsavtale også sikrer at borettslaget eller sameiet følger myndighetenes HMS-krav til dører og porter.
– På nye installasjoner vil en fast serviceavtale også påvirke garantier og reklamasjonsrett, legger han til.
BORI samarbeider med KONE på service og vedlikehold av automatiske dører og porter. Forretningsførsel fra BORI sikrer dere gode priser på service fra KONE.
-
Styrets ansvar for HMS
Porter og dører er bare en liten del av hva styret har ansvar for når det gjelder helse, miljø og sikkerhet (HMS) gjennom internkontrollforskriften.
Styret i et borettslag eller sameie har ansvaret for å sikre at alle relevante lover og forskrifter er tilgjengelige og forstått. Videre må styret fastsette og dokumentere mål for HMS, fordele ansvar, kartlegge farer og vurdere risiko, samt følge opp lovpålagte krav iht. internkontrollforskriften.
For å sikre at alt fungerer som det skal, må styret jevnlig overvåke og dokumentere HMS-arbeidet. BORI tilbyr en nettbasert løsning som hjelper dere å løse HMS-kravene på en enkel måte.
BORI HMS gir digital kontroll over oppgaver og historikk, og er tilpasset oppgavene i ditt borettslag eller sameie. Les mer om BORI HMS.
-
Når er det på tide med service på porter og dører?
- Det er mer enn ett år siden forrige tilsyn
- Det kommer ulyder
- Porten eller døren er, eller ser skjev ut
- Det er synlige skader
Erstatte eller reparere?
Det er umulig å unngå slitasje på dører og porter. Det skjer naturlig som følge av bruk, alder og miljøet rundt, men kan også oppstå ved ytre påkjenninger som uhell, påkjørsler, hærverk og innbruddsforsøk.
– Når vi finner avvik som betyr store kostnader, tar jeg alltid en vurdering av hvorvidt det lønner seg med en reparasjon eller full utskifting, sier Thomas Høglund, servicetekniker i KONE.
Han opplever at det ofte kun er én ny del som trengs for å få tilbake normal funksjon. Hvis reparasjonene blir mange og dyre, er det ofte hensiktsmessig å erstatte hele døren eller porten. Den vurderingen tar teknikerne til KONE direkte med kunden.
– Vi lager alltid en tilstandsrapport etter utført service. Den bruker vi som grunnlag for oppfølging hvis det trengs reparasjoner eller oppgraderinger. Ved årlig service påser vi at systemene kontrolleres, smøres og justeres så vi sikrer trygg drift frem mot neste kontroll, forsikrer Norhamo.
Garasjeporten kan være kritisk
En kritisk situasjon Høglund ofte ser på oppdrag er at porten i garasjeanlegget slutter å fungere.
– Det passer jo aldri at dette skjer, spesielt når det er eneste vei ut. Går garasjeporten i stå når den er åpen, øker risikoen for tyverier. Sånn sett er jevnlig kontroll og vedlikehold et viktig beredskapstiltak i borettslag og sameier, sier Høglund.
Han har bilen full av reservedeler til de ulike dørene og portene han har på ruten sin, slik at han kan fikse så mye som mulig på én befaring.
KONE har også store lager med mer enn 5 000 reservedeler og 48 timer leveringstid. Det betyr at du sjelden må vente lenge for å få utført service.
Sørg for god vedlikeholdshistorikk du også. Vil du vite mer om avtalen vår med KONE? Klikk her.
-
Få kontroll med en vedlikeholdsplan
Har dere en vedlikeholdsplan på plass? Det er et sentralt verktøy for å opprettholde et trygt og godt bomiljø.
BORI tilbyr skreddersydde vedlikeholdsplaner basert på grundige tilstandsvurderinger, som hjelper styret å planlegge og budsjettere for fremtidig vedlikehold. En vedlikeholdsplan vil dermed sikre at bygningen holdes i god stand og kan forebygge kostbare skader.
Flere artikler
Flere heisalarmer vil slutte å fungere i 2025
2G-nettet skrus av i 2025. Da må ny løsning for heisalarm være på plass slik at Heiskontrollen ikke stenger av heisen i ditt borettslag eller sameie.
Hva er viktig ved valg av forretningsfører?
Å være styreleder i et boligselskap er et stort ansvar og kan ta opp mye av fritiden. Velg en forretningsfører med lang erfaring, høy faglig kompetanse og et tjenestetilbud som du og beboerne i di...
Borettslag og sameier sparer strøm med grønn rehabilitering
Lavere strømregninger, bedre komfort, mindre trekk, økt levetid og verdistigning. Grønn rehabilitering er uten tvil veien å gå når oppgraderinger kreves.
Ustekveikja lanserer ny plattform for alle sine bedriftskunder
Ustekveikja er stolte av å lansere sin nye og brukervennlige plattform, Min Bedrift, som vil gjøre det enklere å overvåke strømforbruket for din bedrift. Med Min Bedrift kan du effektivisere ditt kundeforhold og holde kontroll på økonomien basert på historiske og fremtidige data.