Hopp til hovedinnhold

Lynraskt internett og fleksibel tv-løsning

Å velge ny bredbåndsløsning for boligselskapet kan fort oppleves som en utfordring med mange spørsmål og usikkerheter som dukker opp underveis. Vår samarbeidspartner, Viken Fiber, har samlet de vanligste spørsmålene og gir deg klare, enkle svar. Her får du vite alt du trenger for å ta en trygg beslutning om Altibox-tjenester til ditt boligselskap, enten det er et borettslag eller sameie.

Publisert 24. feb. 2025
Lesetid: 3 min.
Styret

Tekst: Viken fiber

Hvordan får vi Altibox-tjenester levert av Viken Fiber til vårt boligselskap?

Det første steget er å melde interesse slik at vi kan utarbeide et tilbud tilpasset deres situasjon. Styret beslutter avtalen eller tar den videre til årsmøtet for avstemming. Vi bistår med rådgivning gjennom hele prosessen og sørger for en smidig overgang slik at dere unngår å betale for to tjenester samtidig.

Må vi få lagt nye kabler til boligene?

Ja, med mindre det allerede er fiberoptisk infrastruktur (singlemodus fiber) helt inn til hver boenhet. Dette sjekker vi ved en befaring.

Blir vi uten tv og internett i overgangsperioden?

Nei, vi aktiverer tv og internett samtidig med installasjonen slik at beboerne ikke mister signalene sine.

Hva med graving på fellesarealer og hager?

I utgangspunktet står Viken Fiber for all graving og installasjon uten ekstra kostnad. Vi graver fiberrør ned i bakken, helt frem til yttervegg på bolig, eller inn til felles teknisk rom for boligbygg. Vi sørger også for at alt blir satt tilbake slik det var før arbeidet startet. En prosjektleder vil holde tett dialog med styret om fremdrift.

Må vi ha nytt utstyr, og får vi opplæring?

Ja, for å kunne ta i bruk Altibox-tjenester må vi bytte hjemmesentral/ruter og tv-dekoder i hver boenhet. Hjemmesentralen er selve «hjertet» til Altibox-tjenestene som kobler hver boenhet til sin dedikerte fiberkabel og erstatter den gamle teknologien. Våre montører sørger for installasjon og påser at alt er koblet opp og fungerer før de forlater leiligheten. Det gis også kort opplæring ved behov.

En digital TV-boks og fjernkontroll sitter på et trebord i en stue med sofa og TV i bakgrunnen.
Velg det du vil se: Med vår tv- og strømmeboks får du akkurat den underholdningen du ønsker.

Må vi trekke nye kabler inne i boligene?

Hver boenhet får ett tv-punkt inkludert. Vår dekoder fungerer trådløst via WiFi, men vi anbefaler kablet tilslutning for best mulig signal.

Hva må den enkelte beboer gjøre eller betale?

Beboeren må gi vår montør tilgang til boligen i en liten halvtime for å installere fiberkabel og hjemmesentral. Passord til WiFi sendes på SMS til beboeren. Fra hjemmesentralen trekker vi en nettverkskabel til tv-en, setter opp tv-dekoder og sjekker at alt fungerer. Ved behov vil vår montør gi beboer en kort opplæring. Ekstra tjenester, som flere tv-dekodere eller WiFi-punkter, kan avtales direkte med montøren.

Hvem eier fiberkablene i bygget?

Boligselskapet eier fiberkablene fra fastsatt tilknytningspunkt. Når bindingstiden er over, kan bruksretten til infrastrukturen overtas av andre leverandører.

Hvor lang er avtaletiden?

Vanligvis gjelder en avtale i fem år. Etter fem år er det ofte ønskelig å fornye en del av utstyret og produktene, og da møtes vi for å fornye avtaletiden. Oppgraderinger og tilleggsprodukter beboerne kjøper har ingen bindingstid.

Hvilke tv-kanaler og strømmetjenester kan velges?

Med Altibox TV får man en pakke med faste kanaler samt poeng som kan brukes til å velge inn enkeltkanaler og strømmetjenester. Disse kan velges inn og ut så ofte man vil. Altibox tilbyr rundt 70 valgfrie kanaler og 10 kanalpakker/strømmetjenester, i tillegg til faste kanaler. Utvalget oppdateres jevnlig. Se oversikt over alt innhold på https://www.altibox.no/privat/tv/innholdsoversikt/

TV-strømmegrensesnitt som viser ulike programmer, inkludert «God morgen Norge», «NRK Nyheter» og «Alle mot alle» med et gruppebilde av smilende programledere.

Hva hvis en beboer opplever problemer med tv eller internett?

Vår kundeservice er tilgjengelig hver dag – hele året, både via chat og telefon.

Hvorfor bytte til Viken Fiber når den gamle løsningen fungerer?

Vi skreddersyr løsninger som passer ditt boligselskap best. Fiber gir en stabil og lynrask internettilkobling uten deling av kapasitet med naboer. Dette øker både brukeropplevelsen og verdien på boligen. Vi er din lokale Altibox-leverandør og ønsker å være tilgjengelig for kundene våre. Vi stiller gjerne opp på arrangementer dere har i boligselskapet eller holder tv-kurs for beboerne. Les mer om våre tjenester på  https://vikenfiber.no/boligselskap-nyheter/

Hva koster Viken Fiber til boligselskapet?

Viken Fiber dekker som regel kostnadene for utbygging og installasjon, i bytte mot en forutsigbar avtaletid. Den månedlige abonnementsprisen avhenger av faktorer som antall boenheter, boligtype og beliggenhet.

Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med vår salgsansvarlig for boligselskap, Vidar Torp Andersen på telefon 922 77 900 eller e-post vidar.torp.andersen@vifiber.no, så finner vi den beste løsningen for ditt boligselskap!

En mann med kort grått hår og fippskjegg har på seg en mørk dressjakke og lyseblå skjorte, og står på et kontor med uskarp bakgrunn.
Vidar Torp Andersen, salgsansvarlig for boligselskap, Viken Fiber AS.
Viken Fiber-logo til venstre, Altibox-logo i oransje oval til høyre med tekst "VI LEVERER" over.

Flere artikler